ثقافة وفن

رامي جمال يوجّه رسالة اعتذار لزوجته

رامي جمال يكشف أبرز عيب في شخصيته

التاج الإخباري –  حلّ الفنان رامي جمال ضيفاً على برنامج "حبر سرّي" الذي تقدّمه الإعلامية اسما إبراهيم على قناة "القاهرة والناس"، حيث كشف عن أبرز عيب في شخصيته، مؤكداً أن حبّه الزائد للعمل أثَّر في حياته الشخصية.

وقال رامي: "أكثر عيب في نفسي الشغلة بتاعتنا بتسرق العمر وكل شويّه أقول هخلص ألبوم ونسافر وندخل في اللي بعده ومراتي ديما تقولي مش مهم نأجّل".

وأوضح أن الفرد يستحمل النجاح والطموح لأنه حلمه، إنما شريك الحياة يتحمّل لأنه يحب، مؤكداً أنه في أوقات كثيرة يكون مشغولاً ولكن زوجته تشغل مساحة مئة في المئة من حياته، حتى في الأوقات التي لا يكونان فيها مع بعضهما بعضاً.

ووجّه رامي جمال رسالة اعتذار إلى زوجته قائلاً: "أي حاجة زعّلتها مني أنا مرضاش وإحنا أولاد أصول ومتربّين وبشكرها على كل الحب والدعم اللي شوفته منها، حتى في الوقت اللي مش موجودين فيه مع بعض بنتواصل في التليفون وبأخذ رأيها في كل شيء في حياتي".

وعن تفاصيل إصابته بمرض البهاق، قال: "المرض بالفعل جالي بسبب الحزن، والقصة بدأت إني في يوم سافرت أصوّر أغنية ليا مع مخرج وكانت تكلفتها ضخمة بمبلغ 100 ألف دولار، وبعد انتهاء التصوير لقيت المخرج بيماطل في تسليم الكليب".

وأضاف أنه مع إصراره أخبره المخرج أن الـ"هارد" المسجّل عليه كل تفاصيل الكليب قد انكسر: "كان ابتلاء كبير وحركة لو حد جديد ميقعش فيها وفكرت إنها ممكن تكون مقصودة ولكن طلع كلامه صح".

وأوضح رامي أن الحادثة وقعت في بداية مشواره الفني، قائلاً: "راحت الفلوس وربّنا أكرمنا بالحل ولكن كان صعب وقتها، وبعد كده استشهد صديقي عمرو صلاح وحزنت جداً عليه لأنه صديق العمر وجالي بعدها السكر".

وأكد رفضه الغناء في أماكن مسموح فيها شرب الخمور أو تشاركه راقصات، قائلاً: "فكرة إني أغنّي في أماكن فيها شرب خمور برفض وعندي تحفظات على حاجات معينة وبرفض الرقاصات ومتطلعش الرقاصة معايا في فقرتي في حفلة أو فرح".

وكشف أنه يفضّل الاستحواذ على الاهتمام، ولذلك يرفض وجود راقصات في حفلاته، مضيفاً: "لو اتعمل لي مفاجأة بوجود راقصة في فرح همشي، والرقص فن في ناس بتحبّه ولكن متطلعش معايا أنا شايف آخد الاهتمام لوحدي".

وعن موقفه من تحريم الفن، قال رامي جمال: "أنا مش شيخ وأنا شايف كل المهن فيها الحلال والحرام وفي شبهات ممكن الواحد يتجنّبها ومش عايز أحدّد الشبهات عشان لو في زملاء بيعملوها، واللي يحلّل ويحرّم الشيوخ وشايف إن فني أقدّمه لوحدي".

كما أكد أن من المستحيل أن يقدّم ألحاناً لمطربي المهرجانات، قائلاً: "مستحيل ألحّن مهرجانات ومش ذوقي وأنا أتحاسب على اللي بعمله ومش عايز أقدّم فن أعتذر عنه بعد كده في يوم من الأيام، حتى لو الدنيا جت عليا مش هغنّي مهرجانات وأستعين بأهلي".

وأضاف رامي جمال أنه من نجوم الصف الأول في التلحين، ولكن ما زال أمامه الكثير من الأحلام ليحققها، موضحاً: "أنا من نجوم الصف الأول، ومن وجهة نظر السوق والمتعهدين صف أول، ومن وجهة نظري لسه كتير على اللي حلمت به… بالنسبة للأجر بأخد أجر أكثر من ناس كتير وبحب يكون ليا أجر مختلف ولسة نجاحات كتير، وعمرو دياب نموذج والنجاح سهل الوصول له إنما النجاح متغير والمهم الاستمرارية".

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى